Keuzemogelijkheden biedenAanbodzijde | Beter aansluiten op behoeften bewoners
Mensen hechten in het algemeen erg aan keuzevrijheid. Die keuzevrijheid kan op verschillende aspecten betrekking hebben. Op het pakket te treffen maatregelen natuurlijk, maar ook op de tijd van uitvoering of op de aanbieders van maatregelen.
Fase
Het aanbieden van keuzemogelijkheden vindt plaats in de voorbereidingsfase omdat dan duidelijk is wat de ingrepen gaan worden, maar er nog wel ruimte is om extra’s te kunnen aanbieden. De uitvoering is namelijk nog niet van start is gegaan.
Ter inspiratie
SENS, een VOF-‐consortium bestaande uit Dura Vermeer Bouw Heyma, Eneco, a3 architecten en Het Facilitair Bureau, biedt bewoners de keuze om in twee stromen te renoveren.
In het Energie(k)loket in Tytsjerksteradiel kunnen aarzelende woningeigenaren snel beschikken over een bouwkundige scan van de eigen woning. Deze informatie maakt duidelijk welke maatregelen geschikt zijn om de woning comfortabeler en energiezuiniger te maken. Een door de woningeigenaar zelf aan te wijzen bedrijf verstrekt een offerte. Hetzelfde geldt voor het Koudekerkse project ‘Voor niets gaat de zon op’. Naast een keuze in aanbieders kon daar ook voor doe-‐het-‐zelven worden gekozen.
Een voorbeeld van keuze op productniveau is Reimarkt. Dit is een initiatief van 24 marktpartijen waar de consument écht kan gaan winkelen. Een winkel met producten die de consument inzicht en gemak geeft in wat er op de markt te koop is op het gebied van duurzaam wonen. Denk bijvoorbeeld aan producten als zonnepanelen, boilers en verschillende isolatiemogelijkheden. Met heldere prijzen en een ruim assortiment. Als klant kan je met elke behoefte gaan shoppen in de winkel: voor energiebesparing, wooncomfort en het levensloopbestendig maken van de woning. Woningstichting Dunavie5 stelde met aanbieders een menukaart samen waaruit bewoners de energiebesparende maatregelen kunnen kiezen.6
← Garanties bieden Kwaliteit en service bij de uitvoering →